GAPS: První fáze úvodní diety

16.02.2019

V minulé článku jsem vám psala o terapeutické dietě GAPS a o tom, proč ji vlastně držíme. Dnes vám povyprávím o první fázi úvodní diety.

V první řadě by bylo asi vhodné zmínit, že GAPS se skládá z úvodní a plné diety, úvodní dieta obsahuje šest fází, které jsou různě dlouhé. V každé fázi se zařazují určité potraviny, cílem je, mimo postupného hojení střeva a optimalizace střevního mikrobiomu, sledovat, jak dané potraviny tolerujete a v případě, že je vše v pořádku, jste o krok blíž do další fáze, je to vlastně známka toho, že střevo se hojí dobře. Plná dieta se již dá aplikovat jako životní styl, podobá se lowcarb/paleo a je vlastně ještě pestřejší - mohou se například luštěniny a oproti lowcarb libovolné ovoce, ale o plné dietě jindy, v té ještě nejsme :-). O všech fázích GAPS si můžete přečíst zde: https://www.janadellplotnarkova.cz/gaps-dieta/uvodni-dieta/


První fáze GAPS u nás obou s Davidem trvala 5 dní, měla by se držet maximálně týden, vše dle individuální situace. Tato fáze stojí na konzumaci masových a rybích vývarů, vývarů z vnitřností, chrupavek, morkových kostí, vývary musí být dostatečně tučné s vysokým obsahem masa či vnitřností a se zeleninou. NESMÍTE MÍT HLAD! Fakt ne! I přesto, že si teď asi říkáte, že jíst pouze vývary a nemít hlad nelze, tak opravdu lze, vývary dokáží být plnohodnotným jídlem, jen tomu musí odpovídat složení a množství. Jednoduše si představte, že namísto kuřecího stehna s dýňovým pyré, si kuřecí stehno uvaříte, v tom vývaru uvaříte dýni, ze které uděláte pyré a vše tím vývarem na talíři zalijete. Jíte kolikrát denně chcete, prostě pokaždé, když máte hlad. Čisté vývary se popíjí i mezi jídly během dne. Před každým jídlem se také konzumuje několik lžic - postupně se to zvyšuje - šťávy z fermentované zeleniny, například řepný kvas, nebo šťáva z kysaného zelí, tyto šťávy velké množství probiotických bakterií, které jsou při GAPS velmi důležité, také obsahuje spoustu vitaminu C a pomáhá v trávení tuků. Důležitou složkou je kvalitní nerafinovaná sůl. U všech surovin se klade důraz na původ a kvalitu.

První až poslední den první fáze proběhly bez problému, druhý den nás oba lehce pobolívala hlava a cítili jsme únavu, ale voda se solí a slepičí vývar nás během hodiny postavil na nohy :-). Kromě onoho druhého dne jsme každý den sportovali - běh, crossfit nebo kombinace obojího. 

Znamením, že můžeme z fáze první přejít do druhé, ve které jsme nyní a psát vám o ni budu příště,  bylo to, že máme ukázkovou stolici, žádné trávicí či jiné problémy.

Ještě nesmím zapomenout zmínit, že velkým pomocníkem je mi můj pomalý hrnec Crockpoot, který se ještě nezastavil, neustále pomalíme nějaký vývar, večer zaseješ, ráno sklidíš, značka ideál! :-).