Musí děti svačit Pribináček?!

25.02.2019

Ne.

Ne.

Ne.

Pribináček do dětského těla nepatří, ani bonbóny a jiné chemické koktejly.

Tak ještě jednou - NE.

Do dětského těla patří živiny.

Když mi maminky posílají, co jejich děti dostávají ve školce na svačinu, nestačím se divit. Tak, jako každý jiný organismus, děti potřebují ŽIVINY, živiny, které jsou prospěšné pro jejich buňky, živiny, které potřebuje i naše mikrobiota, která je extrémně důležitá pro fungování našeho imunitního systému.

Má někdo pocit, že každá jedna buňka našeho těla baží po směsi cukru, nekvalitních tuků, škrobu, barviv a éček? Co se může stát, když namísto přirozených živin budeme do těla posílat chemické koktejly s dlouhou trvanlivostí, protože ani plíseň to nechce žrát? Jsme lidi, ne popelnice, u dětí to platí dvojnásob!

Není žádným tajemstvím, že civilizační, autoimunitní onemocnění jsou v dnešní době denním chlebem. Také není žádným tajemstvím, že absolutní většinu nemocí můžeme ovlivnit svým životním stylem - strava, pohyb, míra stresu, spánek, fyzická aktivita, psychická zátěž, toxicita prostředí,... Strava ovlivňuje naše zdraví buď pozitivně nebo negativně, jak říká Mudr. Eleková - ,,neexistuje neutrální potrava, jídlo není jen stavební materiál a palivo, má vliv na naše geny, každé sousto vede k expresi nebo utlumení nějakých genů". To, co si dáme na talíř rozhoduje opravdu o hodně věcech, mějte to na paměti.

U dětí je konzumace UZPP (ultra zpracovaných potravinářských produktů) snad ještě větší problém, než u dospělých. V mladém věku se totiž učíme nejvíce návyků a v dospělosti je mnohdy těžké je změnit, a proto je opravdu důležité, aby rodiče šli příkladem, vedli děti k prospěšným, smysluplným a zdravým stravovacím návykům, usnadní tím svým dětem život a vyvarují je zdravotním problémům. Navíc dětský organismus se vyvíjí, vyvíjí se imunitní systém, děti rostou a to vše je potřeba podporovat kvalitními živinami, což UZPP v barevných obalech opravdu nejsou.

Funkční organismus je prioritou, a ten špatným palivem opravdu nevybudujete.

Co tedy jíst a co ne? Není to vůbec složité. Jezte JÍDLO. To platí u dětí i dospělých. Jídlo, ne chemický koktejl. Jídlo nemá seznam položek ve složení dlouhý jak moje bakalářka. Jídlo nemá ve složení slova a zkratky, kterým ani nerozumíte, cukr, barviva, sladidla,.. Jídlo nemá trvanlivost dlouhou tři generace. Co je tedy jídlo? Jsou to základní suroviny a jídla z nich, nebývají v barevných plastech a neběží na ně dennodenně reklama v televizi. To je JÍDLO - maso, vnitřnosti, vývary, vejce, ryby, mléčné výrobky - neslazené, neodtučněné, zelenina, ovoce, ořechy, obiloviny v co nejpřirozenější podobě, luštěniny. Vše v maximální možné kvalitě, potraviny ideálně sezónní. Jednoduchost, přirozenost, efektivita.


Takhle ne:

Složení: tvaroh, smetana, cukr, vanilková složka 2,4 % (cukr, glukózo-fruktózový sirup, vanilkové aroma), jedlá želatina, zahušťovadla: xanthan, škrob. Sušina 38 %, tuk 15,5 %
Složení: tvaroh, smetana, cukr, vanilková složka 2,4 % (cukr, glukózo-fruktózový sirup, vanilkové aroma), jedlá želatina, zahušťovadla: xanthan, škrob. Sušina 38 %, tuk 15,5 %
Složení: těsto – pšeničná mouka, palmový olej, slunečnicový olej, bavlníkový olej, řepkový olej, cukr, E471, glukzo-fruktózový sirup, pekařské droždí, jedlá sůl, E330, aroma – vanilin, E282 	Náplň – palmový olej, glukózový sirup, cukr, kakao se sníženým obsahem tuku, sušené mléko, alkohol 0,1%, E475, E401, E202
Složení: těsto – pšeničná mouka, palmový olej, slunečnicový olej, bavlníkový olej, řepkový olej, cukr, E471, glukzo-fruktózový sirup, pekařské droždí, jedlá sůl, E330, aroma – vanilin, E282 Náplň – palmový olej, glukózový sirup, cukr, kakao se sníženým obsahem tuku, sušené mléko, alkohol 0,1%, E475, E401, E202

Takhle ano:

Bílý jogurt nebo zakysaná smetana s ovocem a ořechy/ ořechovým máslem, skořicí, kakaem
Bílý jogurt nebo zakysaná smetana s ovocem a ořechy/ ořechovým máslem, skořicí, kakaem
Rychlovka – oříšky, lyofilizované ovoce
Rychlovka – oříšky, lyofilizované ovoce


Oříškové mini dortíky s fíky a čokoládou (2 kusy):

Smícháme si 2 vejce, 40g mletých vlašských ořechů, 5g kokosové mouky, 30g vlašského oleje, 1 ČL perníkohého koření, 3 sušené fíky - nakrájené na malé kousky, ½ banánu.Těsto nalijeme do malých formiček a pečeme v troubě po dobu 20 minut na 180°C. Dortíky/ muffiny přelijeme rozpuštěnou vysokoprocentní čokoládou a ozdobíme ovocem či ořechy,

O zdraví dětí by měli rozhodovat rodiče, ne marketing potravinářského průmyslu.


Knihy zabývající se problematikou stravy dětí, které doporučuji:

Tim Noakes - Super jídlo pro superděti

Tereza Broschová - Opravdové jídlo pro děti